۱۳۹۸ خرداد ۹, پنجشنبه

تحصیل دانش آموزان در مدارس کانکسی

مدارس کانکسی

عکس: پریسا بهزادی
مدارس کانکسی عموماً در مواقع بروز بحران‌هایی همچون سیل و زلزله بعنوان جایگزینی موقت برای مدارس معمولی ایجاد می‌شوند، اما مناطقی هستند که بحران در آنها تعریف دیگری دارد مانند محرومیت.
فرسودگی مدارس روستایی و کاهش جمعیت روستاها بدنبالمهاجرت روستاییان به شهر که کاهش تعداد دانش آموزان در برخی روستاها را بدنبال دارد، زمینه ساز باز شدن پای مدارس کانکسی به روستاهاست.
۹ روستای شهرستان خنداب در استان مرکزی از مناطقی هستند که دانش آموزانشان برخی مقاطع تحصیلی را در اینگونه مدارس می‌گذرانند.
مدارس کانکسی با مشکلات آموزشی و غیرآموزشی بسیاری مواجهند، مشکلاتی که بصورت مستقیم یا غیرمستقیم معلمان این مدارس را که عموماً هر روز از شهر راهی روستا می‌شوند، به خود گرفتار می‌کند.
تدریس همزمان برای چندپایه تحصیلی، عدم برخورداری مدارس کانکسی از امکانات مناسب بهداشتی و گرمایشی و سرمایشی، تعداد زیاد پایه‌های تحصیلی در یک کلاس یا طی کردن مسیرهای طولانی روستاهای دورافتاده برای آموزش یک تا چند دانش آموز از سختی‌هایی است که معلمان در این شرایط متحمل می‌شوند.
  • آقای محسنی 29 سال سابقه تدریس در مناطق روستایی دارد و هر روز صبح از خنداب به روستای قشلاق قطب آباد می رود تا در نقش مدیرآموزگار این مدرسه هم معلم باشد، هم مدیر و هم ناظم. آقای حسینی هم معلم بازنشسته‌ای است که دو روز در هفته را در این مدرسه می‌گذراند
  • کلاس های چند پایه بسته به جمعیت روستا و بنیه اقتصادی مردمانش با مشکلات غیر آموزشی متعددی همچون نبود یا کمبود امکانات بهداشتی، غیبت زیاد دانش آموزانی که کمک حال پدران هستند، همکاری محدود اولیا با مدرسه به دلیل حجم بالای کار در روستا مواجه هستند، از طرفی غیبت معلمان به دلیل عدم بیتوته آنها در روستا از دیگر مشکلات است
  • در کلاس‌های چند مقطعی معلم وقت چندانی برای تمرین با بچه ها و احتمالا رفع ایرادات ندارد و باید روزانه درس‌های چند پایه تحصیلی را تدریس کند.
  • آقای حسینی یکی دیگر از معلمان بازنشسته مدارس کانکسی روستاهای خنداب است  و دو روز در هفته در مدرسه شهید چمران مشغول به آموزش است.
  • مسیر ارتباطی روستای دارانجیر از جاده اصلی تا روستا یک جاده خاکی است. بدنبال بارندگی های اخیر سقف مدرسه قدیمی روستا که گفته می شود از سال 1342 احداث شده است ریخته، دیوارها نیز سست هستند و امکان ریختن آنها وجود دارد. دانش آموزان که در حال حاضر در کانکسی کوچک در محوطه مدرسه درس می خوانند، منتظرند که تیرهای چوبی این مدرسه فروخته شود و درآمد حاصل از آن برای خود مدرسه هزینه شود.
  • آقای حسینی سه سالی است که معلم مدرسه هجرت روستای دارانجیر خنداب است و تدریس 20  دانش آموز را در مقاطع مختلف عهده دار است.
  • شیطنت‌های بچه های روستا عموما از دانش آموزان شهری بیشتر است و معلمان این مناطق باید از صبر و حوصله بیشتری برای تعامل با بچه ها برخوردار باشند.
  • در مدارس چندپایه وقتی معلم دانش‌آموزان یک پایه را درس می‌دهد، دانش‌آموزان پایه های دیگر به تمرین و خواندن درس‌های خود می‌پردازند
  • با ورود کامپیوتر به روستاها برخی از مدارس این مناطق توسط آموزش و پرورش به کامپیوتر مجهز می‌شوند و معلمان این مناطق باید علاوه بر درسهای معمول، مهارت کار با کامپیوتر را نیز به دانش‌آموزان آموزش بدهند.
  • قای زندی معلم بازنشسته مدرسه کانکسی شهید فهمیده روستای میثم آباد است که صبح‌ها از کمیجان به این روستا می‌آید تا یازده دانش اموز این روستا را آموزش دهد.
  • یکی از معضلات تحصیل و تدریس در مدارس کانکسی مسئله گرما و سرماست. ماهیت فلزی این مدارس سرما و گرما را تشدید کرده و کار را برای دانش آموزان و معلمان سخت می کند
  • آقای زندی معلم بازنشسته‌ی مدرسه کانکسی شهید فهمیده روستای میثم آباد است که صبح‌ها از کمیجان به این روستا می‌آید تا یازده دانش اموز این روستا را آموزش دهد.
  • آقای غنی پور معلمی بازنشسته است که سه سالی می شود در مدرسه توحید قزل قلعه خنداب و در کانکس کنار بچه های روستا مانده است. 13 دانش آموز این مدرسه در فعالیت های مدرسه به آقای غنی پور کمک می‌کنند.
  • یکی از مشکلات کلاس‌های کانکسی سرمای اول صبح آن‌هاست چرا که اکثرا با بخاری گرم می‌شوند و نمی توان بخاری را در طول شب روشن گذاشت چراکه اگر بخاری روشن بماند اتاقک فلزی داغ می‌شود.
  •  غنی پور معلم دبستان توحید روستای قزل قلعه دیوارکشی حیاط، کف سازی و برق‌کشی مدرسه را با کمک اهالی روستا انجام داده و آبگرمکن این دبستان کانکسی نیز توسط یک خیر تهیه شده است
  •  مدرسه شهید قدوسی گوره زار از پرجمعیت ترین مدارس کانکسی این منطقه محسوب می شود و سه معلم این مدرسه ساکن اراک هستند و هر روز با وسیله شخصی خود مسیر شهر تا روستا را طی می کنند
  • تدریس در مدارس چند پایه کار ساده ای نیست، معلمان مجبورند به صورت همزمان به دانش آموزان درمقاطع مختلف آموزش بدهند.
  • بازی های بچه ها در کلاس های ورزش و زنگ تفریح در مدارس روستایی برخلاف مدارس شهر شکل گروهی خود راحفظ کرده و نکته جالب توجه مشارکت معلمان در این بازی هاست

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با وجود ۱۳ متولی در حوزه حقوق کودک، اما اطلاعاتی از آن در اختیار نداریم

کد خبر :  ۳۶,۸۳۶ ۲۵ آبان ۱۴۰۰  ۲۰:۳۳ کد خبر :  ۳۶,۸۳۶ ۲۵ آبان ۱۴۰۰  ۲۰:۳۳ با وجود ۱۳ متولی در حوزه حقوق کودک، اما اطلاعاتی از آن در اختیار ن...