کد خبر: 71444 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - 10:25
انتقال دانشآموزان معترض به کانون اصلاح و تربیت
اشاره: حدود دو ماه از اعتراضات آبان ماه میگذرد، اما هنوز آماری از تعداد دانش آموزان، دانشجویان و شهروندان کشته، مصدوم و دستگیرشده اعلامنشده است. البته با پیگیریهای وزیر علوم بیشتر دانشجویان دستگیرشده بهجز دو دانشجو به کمیته انضباطی دانشگاهها معرفیشدهاند، اما از آمار دانش آموزان دستگیرشده مجهول است. این در حالی است که در فصل امتحانات قرار داریم و معلوم نیست عاقبت این دانش آموزان چگونه رقم میخورد؟ رئیس سازمان زندانها و مدیرکل دفتر حقوقی و حمایت قضایی وزارت آموزشوپرورش درباره آخرین وضعیت بازداشتشدگان توضیحاتی را ارائه دادند که در ادامه میخوانید.
تعیین تکلیف بازداشتشدگان
علیاصغر جهانگیر رئیس سازمان زندانها در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت بازداشتشدگان اعتراضات آبان ماه گفت: یک کار جدی توسط ریاست محترم قوه قضاییه برای بازداشتشدگان اعتراضات آبان ماه در سراسر کشور صورت گرفت و تمام دستگیرشدگان بهسرعت ساماندهی شدهاند. در حال حاضر تمامی بازداشتشدگان تعیین تکلیف شدهاند. افرادی که لازم بود به دادگاه معرفیشده و بخش قابلتوجهی از این افراد نیز آزادشدهاند. افراد معدودی که ماندهاند نیز با اعزام به دادگاه تعیین تکلیف میشوند.
وی درباره آخرین وضعیت نوجوانان بازداشتشده در اعتراضات آبان ماه گفت: آمار بسیار کمی از نوجوانان به کانون اصلاح و تربیت اعزام شدهاند که این افراد نیز در حال تعیین تکلیف هستند.
علیاصغر جهانگیر رئیس سازمان زندانها در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت بازداشتشدگان اعتراضات آبان ماه گفت: یک کار جدی توسط ریاست محترم قوه قضاییه برای بازداشتشدگان اعتراضات آبان ماه در سراسر کشور صورت گرفت و تمام دستگیرشدگان بهسرعت ساماندهی شدهاند. در حال حاضر تمامی بازداشتشدگان تعیین تکلیف شدهاند. افرادی که لازم بود به دادگاه معرفیشده و بخش قابلتوجهی از این افراد نیز آزادشدهاند. افراد معدودی که ماندهاند نیز با اعزام به دادگاه تعیین تکلیف میشوند.
وی درباره آخرین وضعیت نوجوانان بازداشتشده در اعتراضات آبان ماه گفت: آمار بسیار کمی از نوجوانان به کانون اصلاح و تربیت اعزام شدهاند که این افراد نیز در حال تعیین تکلیف هستند.
اولیا پاسخگو باشند
مدیرکل دفتر حقوقی و حمایت قضایی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اقدامات آموزشوپرورش برای رسیدگی به بحث رسیدگی به دانشآموزان اعتراضات آبان ماه که به کانون اصلاح و تربیت منتقلشدهاند، گفت: آموزشوپرورش در این حوزه از جهت قانونی با مسئولیت یا تکلیفی مواجه نیست. آنچه آموزشوپرورش را متقاعد و متمایل میکند تا برای پیگیری مسائل دانشآموزی ورود کند موضوع تضمین حق آموزش این افراد است.
منصور اردستانی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، درباره حمایت آموزشوپرورش از دانشآموزانی که در اعتراضات آبان ماه به کانون اصلاح و تربیت منتقل شدند، گفت: در این خصوص هیچگونه آمار رسمی به حوزه حقوقی وزارتخانه منعکس نشده است. وزارت آموزشوپرورش در محدوده صلاحیتها به وظایف و اختیارات قانونی خود عمل میکند. علاوه بر این در ارتباط با موضوع دانشآموزان، وضعیت انتظامی، حقوقی و پرونده آنها در رابطه با حوادث آبان ماه 1398 باید بگویم درصورتیکه دانش آموزان به سن بلوغ یا رشد نرسیده باشند اولیای آنها باید پاسخگو باشند و سپس خود دانشآموزان بایستی در قبال عملکردشان در خارج از زمان رسمی آموزش و خارج از مدرسه پاسخ بدهند.
مدیرکل دفتر حقوقی و حمایت قضایی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اقدامات آموزشوپرورش برای رسیدگی به بحث رسیدگی به دانشآموزان اعتراضات آبان ماه که به کانون اصلاح و تربیت منتقلشدهاند، گفت: آموزشوپرورش در این حوزه از جهت قانونی با مسئولیت یا تکلیفی مواجه نیست. آنچه آموزشوپرورش را متقاعد و متمایل میکند تا برای پیگیری مسائل دانشآموزی ورود کند موضوع تضمین حق آموزش این افراد است.
منصور اردستانی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، درباره حمایت آموزشوپرورش از دانشآموزانی که در اعتراضات آبان ماه به کانون اصلاح و تربیت منتقل شدند، گفت: در این خصوص هیچگونه آمار رسمی به حوزه حقوقی وزارتخانه منعکس نشده است. وزارت آموزشوپرورش در محدوده صلاحیتها به وظایف و اختیارات قانونی خود عمل میکند. علاوه بر این در ارتباط با موضوع دانشآموزان، وضعیت انتظامی، حقوقی و پرونده آنها در رابطه با حوادث آبان ماه 1398 باید بگویم درصورتیکه دانش آموزان به سن بلوغ یا رشد نرسیده باشند اولیای آنها باید پاسخگو باشند و سپس خود دانشآموزان بایستی در قبال عملکردشان در خارج از زمان رسمی آموزش و خارج از مدرسه پاسخ بدهند.
تضمین حق آموزش
وی در ادامه با اشاره به اقدام قانونی آموزشوپرورش برای رسیدگی به بحث آموزش این دانشآموزان گفت: آموزشوپرورش در این حوزه از جهت قانونی با مسئولیت یا تکلیفی مواجه نیست. آنچه آموزشوپرورش را متقاعد و متمایل میکند تا برای پیگیری مسائل دانشآموزی ورود کند موضوع تضمین حق آموزش این افراد است. اگر در رابطه با ادامه تحصیل آنان، مانعی برای حق آموزش ایجادشده باشد قابلپیگیری است؛ همانطور که آموزشوپرورش برای تحت پوشش بردن کودکان واجب التعلیم تکلیف قانونی دارد، در خصوص پیگیری رفع موانع استمرار حضور در مدرسه و اعمال حق بر آموزش هم میتواند نقش ایفا کند. ما بر این اساس در صورت تشخیص و ارجاع وزیر محترم آموزشوپرورش میتوانیم موضوع را پیگیری کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اقدام قانونی آموزشوپرورش برای رسیدگی به بحث آموزش این دانشآموزان گفت: آموزشوپرورش در این حوزه از جهت قانونی با مسئولیت یا تکلیفی مواجه نیست. آنچه آموزشوپرورش را متقاعد و متمایل میکند تا برای پیگیری مسائل دانشآموزی ورود کند موضوع تضمین حق آموزش این افراد است. اگر در رابطه با ادامه تحصیل آنان، مانعی برای حق آموزش ایجادشده باشد قابلپیگیری است؛ همانطور که آموزشوپرورش برای تحت پوشش بردن کودکان واجب التعلیم تکلیف قانونی دارد، در خصوص پیگیری رفع موانع استمرار حضور در مدرسه و اعمال حق بر آموزش هم میتواند نقش ایفا کند. ما بر این اساس در صورت تشخیص و ارجاع وزیر محترم آموزشوپرورش میتوانیم موضوع را پیگیری کنیم.
آمار و اطلاعات نداریم
مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزشوپرورش در خصوص تسهیلاتی که آموزشوپرورش میتواند برای دانشآموزانی که به کانون اصلاح و تربیت منتقلشدهاند فراهم کند، گفت: هرچند آمار و اطلاعات دقیقی راجع به این موضوع در اختیار دفتر حقوقی وزارت خانه نیست اما مطابق آییننامه اجرایی مدارس مصوب شورای عالی آموزشوپرورش، مدیران مدارس میتوانند در رابطه با موجه نمودن غیبتها با حضور و هماهنگی دانش آموزان، در خصوص بسته جبرانی و رفع کمبودهای آموزشی و در رابطه با حضور در امتحانات غیر نهایی یعنی امتحانات داخلی مدارس تدابیری اتخاذ کنند. البته این امر بستگی به این دارد که خود دانش آموزان یا اولیای آنها تقاضا کنند و شورای مدرسه تصمیم لازم را مطابق با آییننامه اجرایی اتخاذ کند.
اردستانی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه سن دانش آموزان منتقلشده به کانون اصلاح و تربیت بین پانزدهتا هجده سال است و باید در امتحانات نهایی شرکت کنند؛ آیا برای این موضوع چارهای اندیشیده شده است؟ شورای مدرسه میتواند با تقاضای اولیا یا خود دانش آموزان در مورد امتحانات داخلی تسهیلاتی را منظور کند؛ اما در مورد امتحانات نهایی، موضوع تابع آییننامه امتحانات مربوطه است و فارغ از اینکه غیبت دانش آموزان موجه یا غیرموجه باشد، آنها میتوانند در امتحانات نهایی نوبت بعدی با رعایت مقررات شرکت کنند.اردستانی تأکید کرد: لکن آییننامه امتحانات نهایی بهگونهای است که غیبت چه موجه و چه غیرموجه باشد امکان تکرار امتحان خارج از نوبتهای مصوب را ندارند. تحت هر شرایطی اگر امتحانات نهایی مربوط به همین ترم باشد بهنوبت بعدی امتحانات نهایی منتقل میشود و دانش آموزان میتوانند در آن نوبت شرکت کنند و نمراتشان منظور گردد.
مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزشوپرورش در خصوص تسهیلاتی که آموزشوپرورش میتواند برای دانشآموزانی که به کانون اصلاح و تربیت منتقلشدهاند فراهم کند، گفت: هرچند آمار و اطلاعات دقیقی راجع به این موضوع در اختیار دفتر حقوقی وزارت خانه نیست اما مطابق آییننامه اجرایی مدارس مصوب شورای عالی آموزشوپرورش، مدیران مدارس میتوانند در رابطه با موجه نمودن غیبتها با حضور و هماهنگی دانش آموزان، در خصوص بسته جبرانی و رفع کمبودهای آموزشی و در رابطه با حضور در امتحانات غیر نهایی یعنی امتحانات داخلی مدارس تدابیری اتخاذ کنند. البته این امر بستگی به این دارد که خود دانش آموزان یا اولیای آنها تقاضا کنند و شورای مدرسه تصمیم لازم را مطابق با آییننامه اجرایی اتخاذ کند.
اردستانی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه سن دانش آموزان منتقلشده به کانون اصلاح و تربیت بین پانزدهتا هجده سال است و باید در امتحانات نهایی شرکت کنند؛ آیا برای این موضوع چارهای اندیشیده شده است؟ شورای مدرسه میتواند با تقاضای اولیا یا خود دانش آموزان در مورد امتحانات داخلی تسهیلاتی را منظور کند؛ اما در مورد امتحانات نهایی، موضوع تابع آییننامه امتحانات مربوطه است و فارغ از اینکه غیبت دانش آموزان موجه یا غیرموجه باشد، آنها میتوانند در امتحانات نهایی نوبت بعدی با رعایت مقررات شرکت کنند.اردستانی تأکید کرد: لکن آییننامه امتحانات نهایی بهگونهای است که غیبت چه موجه و چه غیرموجه باشد امکان تکرار امتحان خارج از نوبتهای مصوب را ندارند. تحت هر شرایطی اگر امتحانات نهایی مربوط به همین ترم باشد بهنوبت بعدی امتحانات نهایی منتقل میشود و دانش آموزان میتوانند در آن نوبت شرکت کنند و نمراتشان منظور گردد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر