مظفر مطرح کرد؛
مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: سال گذشته با نظارت دقیق بر روند ثبت نام دانش آموزان تخلف حدود ۲ هزار مدرسه دولتی در دریافت وجه مشخص شد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، زهرا مظفر مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در ساختمان اصلی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، به تشریح وظایف این اداره کل در جشنواره شهید رجایی پرداخت و اظهار کرد: در برنامه امسال اداره کل رصد، ارزیابی و در نهایت اعلام آن به سامانه دولت در دستور کار است و برای دقیق شدن کار سطوح ارزیابی تا سطح منطقه و مدرسه تعریف شده است.
او ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار شاخص ارزیابی شده است تا در نهایت جایگاه دستگاه در مقایسه با سایر دستگاهها در شهریور توسط سازمان اداری استخدامی اعلام شود.
مظفر با اشاره به اینکه ماموریت بعدی اداره کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش تاثیر این نظارت و ارزیابی بر عملکرد دستگاه است، اظهار کرد: در برنامه اصلاح جامع نظام اداری مشخصا دو ماموریت اصلی متوجه اداره کل است و این اداره کل نامهها و نظارتهای خاصی در این زمینه انجام داده است که برای مقابله با رشوه و افزونه خواهی بازرسانی تعریف میشوند تا با شناسایی موارد تخلف به فعالیت بپردازند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش بیان کرد: برگزاری کمیته سلامت اداری و مقابله با ستاد در سطح استانها و مناطق و شناسایی گلوگاههای فساد جزو دیگر برنامههای در نظر گرفته شده است. همچنین در سال گذشته برنامه آموزشی در جلسات متعددی با موضوع سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم برگزار شد.
او بیان کرد: در سال جاری هم مصمم هستیم تا جلسات را در سطح استانها و مناطق استمرار دهیم. نتایج این جلسات حاکی از کاهش تخلفات بوده است. امسال هم پیش از شیوع کرونا ۳۹ هزار و ۴۸۶ کار نظارتی در سال تحصیلی جاری انجام شده بود.
مظفر در تشریح نظارتهای انجام شده در سال گذشته بر روند ثبت نام دانش آموزان اظهار کرد: جهت نظارت بر روند ثبت نام دانش آموزان بیش از ۲۸ هزار و ۵۰۰ بازدید انجام شد و تعداد تخلف دریافت وجه یک هزار و ۹۴۸ مدرسه بود، تخلف محدوده بندی ثبت نام ۷۸۷ مدرسه، تخلف شرط معدل ۱۴۹، تخلف عدم اطلاع رسانی یک هزار و ۱۱۱،، لغو ابلاغ ۳۴ و ارجاع به مدارس غیردولتی ۶۱ مورد بوده است.
بررسی بیش از ۱۴ هزار تخلف ثبت شده در سامانه رسیدگی به شکایات
او با اشاره به میزان شکایات ثبت شده در سامانه پاسخگویی به شکایات در سال تحصیلی گذشته گفت: ۱۴ هزار و ۳۳۱ گزارش تخلف ثبت شده در سامانه را برررسی کردیم که ۵ هزار ۷۸۲ شکایت مربوط به حوزه اداری، ۲ هزار و ۴۴۳ شکایت آموزشی، ۵۴۸ پرورشی، ۴۴۰ شکایت در حوزه ثبت نام، ۸۵۸ شکایت در حوزه مالی و رفاهی و ۳ هزارو ۷۰۶ شکایت قابل رسیدگی نبود.
مظفر ادامه داد: شکایت اخذ وجه غیرمجاز در هنگام ثبت نام در مدارس دولتی ۱۲۴ مورد، اخذ وجه مازاد در مدارس سمپاد ۱۲ مورد، اخذ وجه مازاد در مدارس شاهد ۱۲ مورد و شکایت از سرویس مدارس ۱۵ مورد بوده است که طی مدت ۷ تا ۱۰ روز پاسخ اقناع کننده داده شد.
او گفت: تیم نظارتی از امروز برای رسیدگی به روند ثبت نام در مدارس فعالیت دارند و دو تیم ۹ نفره در استانهای البرز و تهران مستقر هستند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش اظهار کرد: در حوزه نظارت بر حقوق والدین و دانش آموزان مشخصا برنامه هفتم که صیانت از حقوق مردم و شهروندان، اداره کل چند اقدام در سال ۹۹ انجام داده است که اولین قدم تهیه متن بخشنامه استرداد وجه است تا برای تمام مدارس یکسان باشد.
از مشارکت والدین در امر ثبت نام بهره میگیریم
مظفر اظهار کرد: اگر خدماتی در هنگام وقفه مدارس صورت گرفت با این بخشنامه وجوه مسترد میشود و بازرسان در مراجعه به مدارس اسناد آن را رصد میکنند.
او ادامه داد: بخشنامهای دیگر تنظیم شده است تا بر اجرای مفاد بخشنامه قبلی تاکید شود و به اسناد بالادستی از جمله راهبردهای کلان سند تحول بنیادین استناد شد تا نظارت مردم، خانواده و شهروندان بر فرایند و عملکرد دستگاههای ولتی قوت گیرد، بر همین اساس اعضای منتخب انجمن اولیا و مربیان به عنوان اعضای اصلی دعوت شوند تا به عنوان یکی از اعضای کمیته سلامت اداری فعالیت داشته باشند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش ادامه داد: بخشنامه مذکور امروز به استانها ابلاغ میشود و سعی داریم از مشارکت والدین در امر ثبت نام بهره بگیریم.
دستیابی بیش از ۸۰ درصد معلمان و دانش آموزان به آموزش مجازی
مظفر بیان کرد: چهار فرم اطلاعاتی در ایام کرونا به مدارس دادیم تا ارزیابی از وضعیت مدارس داشته باشیم که بیش از ۴۰۰ هزار مدرسه به این فرمها پاسخ دادند و در همه این گزارشها معلوم شد بیش از ۸۰ درصد معلمان و دانش آموزان به آموزش مجازی دست یافتند.
او افزود: البته آموزش مجازی جایگزین و هم سطح کیفیت آموزش نمیشود، اما چارهای جز این کار در شرایط موجود نداشتیم، از طریق انجمن اولیا هم وارد عمل شدیم و ۹۰ هزار شماره اعضای انجمن را دریافت کردیم تا ارزیابی از بازخورد این تماسها هم داشته باشیم.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش بیان کرد: معلمان روستایی و عشایری ما هم ایثار کردند و در مواردی که دسترسی به آموزش مجازی نداشتیم آموزش را حضوری ادامه دادند.
نظارت بر اجزای قانون تعارض منافع از امروز
او درخصوص بخشنامه قانون تعارض منافع گفت: یکی از دستور کارهای ما نظارت بر این موضوع است تا گزارشها به وزیر آموزش و پرورش ارائه شوند و برخوردهای لازم صورت گیرد. برای گزارش کار تا ۲ ماه آینده فرصت کار داریم و امروز در البرز و تهران اجرای بخشنامه انجام خواهد شد.
مظفر به روند رسیدگی به شکایات اشاره و اظهار کرد: نظارت بر عملکرد مدارس دولتی خاص به طور منظم انجام میشود. همچنین اگر والدین از مدارس غیردولتی شکایت داشته باشند از طریق سامانه این مدارس کار انجام خواهد شد، این موضوع به دلیل الزام مصوبه مجلس است که باید چنین سامانهای داشته باشند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش درباره اعتراض برای شرکت در آزمون انتصاب و انتخاب مدیران گفت: برخی از مدیران امکان ثبت نام در سامانه را نداشتند و برخی مدیران به دلیل شرایط سنی از سامان حذف شدند، اما به هر طریق رایزنیهایی انجام شد و احتمال میرود که آزمون مجددا برگزار شود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر